Thursday, January 5, 2012

al-Fatihah buat tokbak....


2 Januari 2012
Aku masih ingat tarikh tu. Tarikh bila mana aku kehilangan seorang lelaki yang banyak jasanya membesarkan aku dari kecil sampailah aku masuk asrama dan dah tak duduk lagi rumahnya, melainkan sekali sekala melawat bila ada peluang balik ke rumah.
Aku masa baru je pegang buku, nak baca sebab ada exam 4 Januari. Aku belek-belek buku aku, cari muka surat yang aku dah tanda. Tiba-tiba adik aku telefon.

Adik : dimba!
Aku : hah, ape dia?
Adik : mak ada tepon kau?
Aku : takde.
Adik : betul takde?
Aku : takde.
Adik : aku nak bagitau ni, tapi kau jangan nangis pulak.
Aku : hah? Kenapa?
Adik : aaa....
Aku : apa dia? Cakaplah.
Adik : ........................................................ *nak dekat seminit dia senyap
Aku : woi! Cakaplah!
Adik : aku tak tau nak cakap macam mana!
Aku : apesal? Aush dapat naik sekolah agama darjah 5?
Adik : itu cerita lain la ngekkk! Ini...

Tibe-tibe henpon kawan baik aku berbunyi. dia pun angkat. pastu dia bagi kat aku. dia kata mak tepon. 
Aku : weh, mak tepon aku. Kejap, kejap.
Adik : okey. Kau cakaplah dengan mak. *letak telefon

Aku pun ambil teleon dan cakap dengan mak.

Aku : hello mak!
Mak : hah, diba! Ni  mak nak bagitau ni. Diba jangan sedih ea. Tok bak dah takde.

aku rase macam kene langgar dengan lori. sesak napas kejap. sendat dada.

Aku : hah?innalillahi wa inna ilaihirrajiun .............. aaa.. err...bila..........?
Mak : baru je tadi, diba.
Aku : (still cam blur-blur) ea...... aa...... abeh... nak pegi...?
Mak : apa, diba? Eh, tak payah. Adibah kan tengah periksa. Adibah periksa dulu. Tak payah balik ea. Doakan tokbak je dari jauh ea. *henpon lagi satu terlepas dari tangan
Aku : aa....oke...oke..... ye.....
Mak : okey diba ea? Mak nak pegi umah maktok ni. Nanti kita cakap lagi ea. Assalamualaikum.
Aku : aaa.... waalaikumsalam. *letak telefon

Jah sengih-sengih, tak expect pape. Mungkin sebab suara mak aku bukan suara orang menangis. Tapi suara orang redha.
“nape?” cam biasa, Jah akan tanya.
“tokbak dah takde....” aku jawab antara keluar tak keluar suara aku, tapi Jah dengan Pizah yang duduk dalam bilik tu dengar.

Masing-masing terkedu. Aku lagilah terkedu. Aku terbayang, maknanya,pasni bila aku balik johor, aku gi umah maktok, tokbak takde lagi la ea? Maknanya, kalau aku telefon, dah takde suara serak tokbak yang angkat telefon lagi la ea? Kalau aku datang umah, dah takde tokbak yang nak bukakkan pagar yang berkunci la ea? Pasni, da takde tokbak la yang sambut kitorang, lagi-lagi aku yang jarang-jarang balik ni?  pasni takde lagilah tok bak yang ketawa setiap kali kitorang tiga beradik datang riuh-rendah cam budak-budak kecik nak salam dia? takde la atuk aku yang selama ni setiap kali aku balik, dia akan tanya “lepas ni kau nak kerja dekat mana? Tok bak dengar dekat jb ada syarikat bioteknologi. Kau kerjalah kat situ.” Atau kat mana-manalah yang ada kaitan dengan sains kerjanya yang dia dengar dekat berita atau baca dekat surat khabar.
...............................................................

Tokbak memang sakit. Dia ada semput. Selalu keluar masuk hospital. Selalu jugak pergi hospital untuk amik ubat. Tapi dia paling tak suka duduk hospital. Ada je sebab dia nak balik umah. Tak selesa katanya. Macam mana pun dia nak duduk kat umah dengan maktok aku. Tokbak sendiri pun jarang ikut kitorang pergi jalan-jalan. Pergi beraya pun kadang-kadang dia tak ikut. Dia kata,  “nanti aku semput. Lecehlah.  Takpe. Kau orang pergi jelah.”

Tokbak suke memasak. Dia rajin pergi kedai tiap-tiap pagi, beli lauk dengan surat khabar sekali. Dia tak kisah. Tak pernah pun dia merungut penat ke, apa ke. Memang itu rutin dia yang aku tau sejak kecik lagi aku duduk umah dia. Pagi-pagi pukul 8 pegi kedai Babu denga Jia Seng. Pukul 9 lebih dia baliklah. Nanti dia duduk dapur tolong maktok masak. Siang ikan, siang ayam, siang sayur. Maktok tinggal buat rencah pastu masukkan bahan-bahan. Kadang-kadang hari ni dia tanya, “esok kau nak makan lauk apa?” nanti aku cakaplah, nak lauk gulai ayam ke, daging masak minangkabau ke, sotong masak hitam ke, hohoho...

Kadang-kadang kalau dia tak de selara, dia masaklah makanan feveret dia-mee suah. Mee yang macam sooh oon (some people eja suhun) pastu kuah cam cair-cair sikit. Tak pun kalau dia rajin, dia masaklah special sikit. Cam nasik lemak ke. Ada sekali tu dia dah beli dah bahan-bahan nak masak nasi lemak. Beli kat pasar Larkin kot rasanya (tokbak memang sanggup redah jalan sampai ke Pasar Larkin semata-mata nak cari bahan masak). Tiba-tiba maktok kata maktok nak tido umah aku. Terus tokbak tukar plan.
“awak tidur rumah nora (mak aku)? Takpelah. Kawan masak bubur jelah kalau macam tu.”
Huhuhu. Sebab dia nak makan sama-sama dengan maktok. Tokbak memang caring loving sharing dengan maktok. Kalau maktok tidur umah kitorang, mesti tokbak akan tepon. Winduuu <3 <3

Kalau bulan puasa, tokbak akan prepare air yang paling sedap untuk berbuke iaitu sirap bandung+ais krim soda. Terbaekkkk!! Bile nak raye, tokbak akan tolong maktok buat kek. Kek marble, kek kukus, kek oren, kek coklat. Tokbak akan pegi kedai, beli tepung, telur dan sebagainya. Sampai kat umah, tokbak akan pukul putih telur sampai kembang. Aku pun suke nyebok nak tolong pukul jugak. Nanti tokbak bagi pemukul telur yang kecik , bagi aku pukul telur dalam bekas besar yang sama. Tak sampai sepuluh menet aku dah penat.
yang besar untuk tokbak, yang kecik untuk cucu-cucu dia yang suke nyebok

Hahahaha! Bila dia potong gula melaka jadik kecik2, aku akan mintak barang seketul dua ketul gula untuk dimakan. Nanti dia bagi. Huahaha.
gule melaka yang dah dipotong!

Mase aku sekolah-sekolah dulu, tokbak lah yang akan teman aku untuk tunggu van sekolah. Hari-hari macam tu. Balik sekolah pun dia yang akan tunggu. Same goes with my little sister. Nanti tokbak bawakkan beg kalau dia tengok kitorang cam penat sangat bawak beg berat. Yang salu kene dengki dengan tokbak time sekolah ialah adik aku. Dia ni asal balik sekolah je dia tanya tokbak, maktok masak apa. Nanti tokbak dengki dia. Tokbak cakap maktok tak masaklah. Maktok belum masak lagilah. Haahaha. Pastu dia panggil adik aku si comot. Sebab adik aku memang comot. Hahaha!


Aku ingat lagi masa kecik-kecik, aku nak jajan Krispies nama dia. Tapi tokbak tak tau. Aku nak ikut dia pergi kedai,nak tunjuk yang mana satu. Adik aku pulak tibe-tibe sebok nak ikut. Mak tak bagi. Last-last dua-dua tak dapat pegi. Tokbak kata nanti tokbak balik tokbak tunjuk. Nanti bagitau betul ke tak. Sekalinya, kat kedai tu Krispies da abes. Bila dia tanya uncle Jia Seng sal Krispies, uncle tu trus tunjuk coklat Crispy. Bile tokbak bawak balik, tunjuk kat aku, aku cakap bukan. Terus aku meraung pasal aku frust aku tak dapat ikut tokbak nak tunjuk yang mana satu. Ni sume kau punye pasal nona! :D
Tokbak kata takpe-takpe, dia patah balik kedai pergi amik yang betul. Tapi sebab benda tu dah takde kan. Bape ari pastu lah baru dapat. Mak suruh kitorang bagi pembalut Krispies kat tokbak. So dat tokbak akan bawak pembalut tu dan cari Krispies yang betul J

ni yang kitorang nak (sygnye takde gmbr wrapper dia langsung)

ini pulak crispy yang tokbak dapatkn dari kedai hik3


Mse kecik-kecik kan kite akan main ape saje yang bole dimain. Kitorang main bola ping pong nan sebijik. Entah cane bola tu kemik. Aku tunjuk kat tokbak. Tokbak kata, mari sini, rendam bola tu dalam air panas. Dia pun rendamkan. Tup-tup sejam pastu bola tu dah bulat semula. Yeay!! Tokbak terror lah!

Last masa aku balik masa cuti krismas, 25 Disember tu aku pegi umah dia, sebelum aku balik 26 Disember esoknya. Sebelum pegi umah maktok, kitorang belikan maktok kuey teau goreng. Tiba2 ternampak kat kedai tu ada jual mee suah, so mak pun order mee suah untuk tokbak. Bila dah nak sampai tu aku telefon lah tokbak, nak bagitau yang kitorang dah nak sampai dan nak suruh dia bukakkan gate yang pastinya berkunci sebab diorang duduk dua orang je. Sampai-sampai je, maktok kata, tokbak baru nak tepon mak, nak mintak mak belikan mee goreng mamak sebab diorang lapar. Kebetulan mak datang bawak makanan. Diorang pun makan. Tokbak makan mee suah dia, habis sebungkus. Agaknya sebab dia lapar lagi, dia amik sikit kuey teau maktok. Aku tengok, wah, berseleranya tokbak makan. Siap tambah lagi. Hepi aku tengok. J
inilah mee suah! yummy!

Rupenye, itulah kali terakhir aku jumpa dia, salam dia, berbual dengan dia. Who knows, rite? 2 weeks after aku balik ke terengganu, dia dah pergi. Mak kata tokbak pergi dalam keadaan yang mudah sangat. Mak G nak datang umah maktok. Macam biasa, tokbak akan tunggu kat ruang tamu sambil duduk kat kerusi dengan meja kopi. Tokbak memang selalu duduk sambil tutup mata, sampai tertido. Hari tu pun sama. Tokbak tertidur. Tapi kali ni untuk selama-lamanya. Tokbak takkan bangun lagi. Maktok yang duduk dalam bilik pun tak sedar yang tokbak dah pun menghembuskan nafasnya yang terakhir dengan mudah tanpa ada satu bunyi pun. Sampailah mak G datang, barulah tahu yang tokbak dah takde...

Jam 10.45 malam, tokbak disahkan telah menghembuskan nafasnya yang terakhir...

Al-Fatihah buat tokbak, maafkan cucu mu kerana tidak dapat berada di Senai bagi melihat mu untuk kali yang terakhir... semoga tokbak ditempatkan bersama orang-orang yang beriman...
Tokbak saya seorang anggota bomba yang sangat tegas dan berdisiplin namun penuh dengan kasih sayang terhadap anak-anak dan cucu-cucunya.

inilah tokbak saya. i miss u tokbak :')

No comments:

Post a Comment